Představme si, že každá instituce je organismus a má tělo.Sedí organismu (Národní galerii) tělo (Veletržní palác), které využívá, obydluje? Jaký typ struktury takové tělo utváří, jaká je jeho anatomie, jaký je vztah mezi jeho orgány, částmi? Jaké jeho části jsou disfunkční, ucpané, hluché a jaké udržují tělo v chodu?
Jak se můžeme učit od více než lidských organismů? Jaké modely fungování nám ukazují a v čem se z nich můžeme inspirovat pro individuální i kolektivní mody bytí? Jak by fungovala instituce-chobotnice nebo instituce - lišejník? Jaké to je vidět vlastní dech, jaké to je o něj pečovat?
Krunýř
Spolu se mnou už teď jdou řasa, lišejník a krab poustevník a jejich vnímání je tu také… jsem jimi “dotknutá”.
Krunýř mám odjakživa (jako asi každý?), hodně si ho zvědomuji. Dnes hodně cítím páteř. Dech a páteř spolu souvisí. Páteř je osou krunýře a je k němu přirostlá. Opírám se a tisknu ji na stěny, do rohů, prohýbám obratle podle zábradlí a s dechem proudí částečky dotýkaného - částečky paláce proudí mým oběhem.
Krunýř mám odjakživa. Myslím teď na to jak jsem jako dítě mnoho let na noc uléhala v korzetu, zdravotní pomůcce, která mi měla srovnat záda. Můj otec je ortoped, vyrábí pomůcky k rovnání. Pamatuji si jak odlévali můj trup do sádry, aby pro něj mohli tuhle pomůcku vytvořit. Měla jsem se i naučit cvičit a dýchat, ale nějak se na to zapomnělo, rovnalo se jen korzetem. Ten korzet mi svíral celý trup a určoval, kde končí nádech a výdech. Dlouho jsem v něm měla pocit bezpečí. Dával mi oporu. Byl mi už malý, ale pořád jsem v něm občas spala, nový mi nenechali udělat, zapomnělo se na to.
Teď tu chodím jako želva: páteř vyklenutou a citlivou. Hledám spojení s ostatními, kteří na sebe v tento moment berou tuhle identitu. Hladím je po zádech, zkouším na ně ťukat, i když vím, že ťukání je nepříjemné… potřebuji tuhle malou naléhavost, vznáším dotaz. Zkouším ťukat i na stěny paláce a dívám se na lidi a provoz na ulici. I želvy jsou samotáři, dlouhověké ostrovy. Jejich krunýř je citlivý, tedy i prostupný.
JSEM!
…co jsem?
HLEDÁNÍ
…kde jsem?
V prázdném prostoru, špinavé skořápce, schránce a necítím se tu dobře.
Zkusím využít schopnosti organismů a entit:
JSEM CHOBOTNICE
a dokážu koordinovat svá chapadla nezávisle na sobě.
Jsem želva
a před vnějším světem mě chrání krunýř, přes který cítím a vnímám, propouštím vnější svět.
Jsem krab poustevník
a dokážu se přizpůsobit vnějšímu prostoru a splynout s cizím, půjčeným, “osvojit se”.
JSEM MYCELIUM
a jsem úplně všude, vytvářím vazby, sítě, jsem neurčitá hmota, rozteklá, co obejme to opečuje a splyne, jsem skoro neviditelná.
JSEM LIŠEJNÍK
a dokážu se naladit, napojit, být empatický, potřebuji druhého a jsem potřebný.
JSEM CHAMELEON
a davám najevo svoje emoce, pocity.
JSEM TETRA PRUHOVANÁ
a uvědomuji si své smysly v nesmyslu.
Zavři oči a prostě buď, tady a teď!
JSI TO TY?
JSEM.
Chapadla x Organizace
Představ si tělo s osmi chapadly bez centrálního mozku. Představ si, že každé z chapadel se chce vydat určitým směrem: co se stane, když se každé z 8 chapadel bude chtít vydat jinam? Musí přesvědčit ostatní o své pravdě? Může se od nich odtrhnout: Můžou chapadla existovat a žít bez chobotnice? Za jakou cenu?
Představuji si chapadlo, které je neustále vláčeno ostatními, kteří věnují pozornost jeho potřebám. Představuji si také chapadlo, které nejlépe ví kudy kam a ostatní vláčí za sebou. Představuji si chapadlo, které se úzkostlivě snaží zajistit dohodu. Představuji si chapadlo…
Možná, že jsou si chapadla vědoma své propojenosti a navzájem cítí, co si způsobují. Díky vzájemnému respektu pak společně tvoří entitu o 8 identitách. To může být základní rozdíl mezi chapadly a zaměstnankyněmi galerie z různých oddělení, různých pozic a různého postavení, které se tu potkávají.
Průzkum paláce
Ponor do Rybího paláce proběhl bez komplikací. Cílem mise nebylo nic menšího než poznat bytosti, které jej ovládají a uvádějí do chodu. Po příchodu zjištěn nevyhovující stav. Izolované entity opanují pouze ten prostor, který jim byl vymezen vedením. Časem si však zvyklnou a setrvají v předem určených místech jako v Petriho miskách.
Dobrý den.
M.: „Dobrý den.“
Jak byste popsalo Vaše fungování zde?
M.: „Jsem tmelící prvek, spojnice. Dovedu přenášet informace všeho druhu, podporovat všechny části paláce i zásobovat je živinami. Cítím jeho bolest a umím poslat léčivé prvky kam je třeba.“
A jak to děláte, když jste tu uzamčené v jednom patře?
M.: „Prosím?“
Zajímá mě, jak naplňujete svůj potenciál v rámci Vaší instituce, když Vám zde není dán skoro žádný prostor.
M.: „Běžte pryč. S vámi se nebudu bavit.“
Mycelium
Snažím se udělat pohyb, kterého si nikdo nevšimne. Ležím na šedé podlaze. Nepatrný pohyb vyžaduje mnoho úsilí. Kontroluji se. Každý pohyb se mi zdá příliš velký, rychlý, trhaný. Postupně přijdu na způsob, jak pohyb zpomalit, zautomatizovat, zefektivnit. Organismy se přece vždycky pokoušejí o efektivitu. Ale já jsem unavená efektivitou. Ležím na zemi a vzdávám to. Zastavuji. Ale pohyb zastavit nelze. Moje bránice klesá a stoupá, to je život člověka. Stát se spórou je složité, být spórou je nemožné.
Chobotnice
Jsme čtyři, čtyři chapadla. Držíme se za prodloužené ruce, necítíme své kůže navzájem, ale jsme propojené provazem. Každá z nás se chvíli oddává a každá chvíli vede. Jsme k sobě vstřícné, pohyb je organický. Pulsujeme. Škoda, že moje rodina není taková chobotnice, napadne mě. Ale co kdybychom byly vnitřně rozpolcená chobotnice a každé chapadlo by mělo vlastní tvrdou hlavu? Kam bychom šly a s jakými pocity? Taková chobotnice někdy jsem.
Rybí palác
Teze: Veletržní palác je ryba, která se nesmířila s tím, že je ryba.
Ví už tahle instituce, že je ryba? Velká ryba, těžce stravitelná, fine dining pro několik gurmánů a gurmánek. Možná uvízla v pocitu kraba nebo koně. A teď se tváří, že je kůň - nezkrotný, svůj nebo naopak koňsky obyčejný. Pro koho tu je a jak prožívá své několikatělné bytí? Možná jí to řeknu. Že je ryba. Ale co když odpoví, že je kůň?
SOCIÁLNÍ BUBLINY
Co se se skupinou děje ve vztahu k vnějšímu prostoru, co se děje s námi jako jednotlivci a zároveň jako s členy*kami skupiny? S jakými skupinami se identifikujeme? Jakých skupin jsme součástí? Jakou dynamiku sledujeme, když někdo zůstává vně? A jak se cítíme uvnitř po nějaké době? Jak vnímáme otázku bezpečného prostoru? Nachází se uvnitř nebo vně?