OPEN CALL: ŠKOLA ROZPOUŠTĚNÍ – ROZŠIŘOVÁNÍ – PROPOJOVÁNÍ IMAGINACE II
V říjnu znovu otevíráme bránu „Školy imaginace“ .
V říjnu znovu otevíráme bránu „Školy imaginace“ — zotavovny smyslů utlumených nastavením současného vzdělávání.
Formulář k vyplnění:
na tomto odkazu
otevřený do 08. 09. 2023
“Škola imaginace podpořila mou důvěru v proces experimentování a zkušenostního učení. Prohloubila mou citlivost vůči rozmanitosti zkušeností a reakcí na zážitkovou pedagogiku.”“Motivuje mě to v mém snažení vtahovat návštěvníky institucí do zážitků, jež mohou mít vliv na jejich prožívání.”
“…Také mi pomohla docenit sílu zážitku na vlastní kůži – teď vždy přemýšlím, jak učivo spojit smysluplně s emocemi skrz zážitek a co nejlépe ho zprostředkovat pomocí různých smyslů.”
“Formát uzavřené skupiny funguje jako bezpečný prostor k experimentu. … Workshop funguje jako networkingová síť, která může umožnit pokračování společného budování a objevování skrze vzniklá individuální propojení. Projekt tak nemusí být „jednorázovou záležitostí“ a ač se jedná o roční běh, jeho inspirativní a propojující vliv může sahat dle mého názoru roky do budoucnosti.”
Citace od účastnictva prvního ročníku Školy imaginace
V září znovu otevíráme bránu Školy imaginace – zotavovny smyslů, utlumených nastavením současného vzdělávání.
Roli kreativity, imaginace a kritického myšlení vnímáme jako zásadní pro formování naší odolnosti při procházení obdobím současných výzev. V této době je klíčové směřovat naši představivost k formám existence, které budou v souladu s potřebami lidstva, ale i planety a mimolidského světa.
Společná práce pro nás minulý rok byla velmi inspirující a posilující a těšíme se proto moc na pokračování v tomto roce. Pojďte s námi společně hledat cesty, jak pracovat s obtížnými tématy za využití kritického myšlení, aktivace smyslů a rozvíjení imaginace. Imaginaci nevnímáme jako únik z reality, ale jako způsob, jak jí čelit.
Škola imaginace zve ke společnému zkoumání formou cyklu uzavřených workshopů:
• lektory a lektorky z kulturní sféry
• studující výtvarných a pedagogických oborů vysokých škol, jejichž záměrem je v budoucnu se věnovat pedagogické činnosti
Co si pod účastí ve “Škole imaginace” představit?
• rozvíjení dispozic, které umožňují zkoumat v lektorské pozici komplexní a obtížná témata, dotýkající se našich současných životů a budoucnosti.
• rozšiřování možností sociální a ekologické představivosti
• rozšiřování škály kreativních prožitkových metod vhodných pro profesní aktivity uměleckých lektorů
• prohlubování práce se smysly a emocemi jako nezbytnou součástí vzdělávacího procesu
• seznámení se základy kritické pedagogiky a systémového myšlení
• společná práce ve dvou uzavřených tvůrčích skupinách podporovaných metodickým týmem
Co k tomu bude třeba?
Vaše aktivní a pravidelná účast na setkáních, která umožní kontinuální práci tvůrčích skupin.
Kdy a kde?
Od října do června 2023 proběhne 9 společných pracovních setkání. Pro kontinuitu a bezpečí ve zkoumání budeme využívat formát uzavřených workshopů.
• 1 celodenní intenzivní ponor do společného zkoumání a kritických perspektiv
• 7 půldenních setkání přinášejících provokace a stimuly ke společnému experimentování
• 1 celodenní setkání pro integraci zkušeností a prožitků
Pokud vás pozvání zaujalo, přihlašte se zde: forms.gle/5L49YvJVj6Eq8Aap7.
DEADLINE pro podání přihlášky: 08. 09. 2023.
Kapacita skupin je omezená, jednotlivé přihlášky projdeme po ukončení přihlašovacího období a nejpozději do 25. 09. 2023 vám dáme vědět, zda-li vás můžeme přivítat v jedné ze skupin.
Účast na cyklu workshopů Školy imaginace je poskytována vybraným zájemců a zájemkyním zdarma.
Druhý ročník cyklu workshopů Školy imaginace je projektem Institutu úzkosti, výzkumné a vzdělávací platformy ohledávající kořeny úzkosti v současné společnosti a hledající cesty k novým způsobům společného fungování, učení se, vnímání i cítění. Přivádí dohromady Evu Koťátkovou, Barboru Kleinhamplovou a Terezu Čajkovou, které přinášejí svou zkušenost z oblastí současného výtvarného umění, dekoloniálních perspektiv a přístupů ke vzdělávání a kritické pedagogiky. Škola imaginace je projektem kreativního učení již podruhé podpořeným v rámci programu Národního plánu obnovy Ministerstva kultury ČR.
O Škole rozpouštění, rozšiřování a propojování imaginace:
Škola imaginace je inovativní roční cyklus seminářů zaměřený na rozvíjení kreativního vzdělávání. Program se zaměřuje na rozvoj imaginace, včetně sociální a ekologické představivosti. Jednotlivé workshopy přinášejí pestrou škálu prožitkových metod, s cílem inspirovat profesní aktivity lektorek a lektorů v oblasti umění a kreativního vzdělávání a představit práci se smysly a emocemi jako nezbytnou součást vzdělávacího procesu. Účastnictvo se seznamuje se základními principy kritické pedagogiky a systémového myšlení.
Cílem Školy imaginace je podpora vzdělávání kreativního vzdělávání skrze rozvoj a posilování těchto kompetencí:
1. Rozvoj imaginace a posílení kapacity zapojovat širokou škálu kreativních prožitkových metod do profesních aktivit.
V době, kdy mnoho globálních krizí kulminuje je klíčové, abychom si dokázali představit formy existence, které budou v souladu s potřebami planety, mimolidského světa a lidstva. Společně s rozvojem imaginace zaměřené na hledání nových vizí se tak musíme soustředit na rozvoj kreativity, která nám umožní budovat a posilovat odolnost při procházení současnými mnohočetnými krizemi, které jsou zdrojem dočasné či dlouhodobé úzkosti a neřešených traumat.
Imaginace tedy v našem pojetí nepředstavuje pouze součást tvůrčího uměleckého procesu, ale schopnost hledání nových možností jak se vztahovat ke světu i k sobě navzájem.
Ze zpětných vazeb:
“Školu imaginace vnímám jako celek rozvíjející zejména schopnosti obrazotvornosti, navazování a prohlubování vztahů se sebou, s dalšími lidmi i s jinými formami života, přijímání a zpracovávání podnětů, učení se naslouchat, ale zároveň být vyslyšeni*y.”
“Díky škole imaginace jsem si opět připomněla proč jsem do školství šla, a to proto, že jsem to chtěla dělat jinak.”
2. Rozvoj myšlení zaměřeného na budoucnost a kritická analýza tzv. epochálních témat (aktuální klíčová témata).
Škola imaginace podporuje interdisciplinaritu na úrovni přemýšlení o kreativních a pedagogických kompetencích. Program zkoumá přístup ke kreativně pedagogické práci, který skrze zakotvení ve smyslových aktivitách umožňuje komunikaci o náročných či kontroverzních tématech současnosti napříč názorovými rozdílnostmi a rozvíjí tak systémové a kritické myšlení. V roli účastníků kurzu si lze prožít, jak lze budovat bezpečný prostor ve skupinách a neuzavírat se před složitými tématy, která účastníci jejich kurzů sami přináší a která se v kolektivech přirozeně objevují.
Ze zpětných vazeb:
“Somatické zapojení do tvůrčích i dialogických aktivit, citlivost k rozmanitým formám práce s kolektivem, prohloubení způsobů, jak lze konstruktivně hovořit o akt. společenských tématech, která balancují na rozhraní politického a osobního.”
“Do výuky přináším víc než dříve kritické vstupy, nepřehlížím povrchní stereotypní uvažování o tématech, nepříjemné poznámky atd. náznaky normalizovaného nadřazování nad ostatní a ponižování, sebevědoměji přináším poznámky o tom, že jsme spolu na jedné lodi, kde se musíme o sebe navzájem starat, zpochybňuji zažité vzorce uvažování o praxi/ v umělecké praxi”
“…Více se angažuji ve veřejném prostoru a chodu naší univerzity, jelikož dokážu jednodušeji pojmenovat nedostatky, který necítím jenom já…”
3. Rozvoj práce se smysly a emocemi jako nezbytná součást vzdělávacího procesu.
Semináře probíhají formou prožitkových komponovaných programů, které názornou formou představují, jak lze kreativní vzdělávání uchopit skrze smyslové vnímání, jeho aktivaci a prohlubování. Zároveň umožňuje účastnictvu prožít konkrétní postupy, které je možné v modifikovaných formách uplatňovat při jejich vlastní lektorské práci.
Ze zpětných vazeb:
“Škola imaginace posiluje komunikační kompetence, skupinovou/kolektivní práci, empatii, imaginaci i orientaci na jiné smysly kromě pětice pojmenovaných”.
“Rozvíjí schopnost komunikovat svoje pocity a reflektovat je před lidmi, naslouchat, prohloubit možnosti napojení se na ostatní/skupinu”.
“Škola imaginace podpořila mou důvěru v proces experimentování a zkušenostního učení. Prohloubila mou citlivost vůči rozmanitosti zkušeností a reakcí na zážitkovou pedagogiku.”
“Motivuje mě to v mém snažení vtahovat návštěvníky institucí do zážitků, jež mohou mít vliv na jejich prožívání.”
“…Také mi pomohla docenit sílu zážitku na vlastní kůži – teď vždy přemýšlím, jak učivo spojit smysluplně s emocemi skrz zážitek a co nejlépe ho zprostředkovat pomocí různých smyslů.
“ Škola imaginace mi otevírá nové způsoby, jak o tématech přemýšlet a uchopovat je: velmi prožitkové a zároveň jemné.”
4. Rozvoj kompetencí potřebných k práci se skupinou.
Design cyklu workshopů Školy imaginace nabízí kontinuální proces kreativního učení v uzavřených skupinách. Tento pedagogický formát umožňuje a usnadňuje průběžné osvojování si a prohlubování kreativně-pedagogických kompetencí potřebných a přínosných ve vlastní práci účastnictva v roli lektorů a kreativních pedagogů.
Ze zpětných vazeb:
“Výhodou uzavřených skupin je budování důvěrných vztahů, které umožňují mnohem hlubší a experimentálnější práci, než jakou by umožnila otevřená skupina. Slouží také k budování profesionální komunity, která bude pokračovat i po skončení projektu. Obohacující a inspirující je také možnost sledovat vzájemný růst a rozvoj.”
“Formát uzavřené skupiny funguje jako bezpečný prostor k experimentu. Přátelská, ohleduplná atmosféra umožňuje lepší provázání a sdílení zkušeností, které je obohacující v tom smyslu, že místo redukovaného kanálu lektor workshopu – účastníci vzniká síť navzájem se obohacujících a propojujících kontextů, jež zároveň umožňují lepší ukotvení a projasnění poznatků a výsledků experimentů díky lokálnímu, věkovému a profesnímu rozvrstvení účastnic a účastníků. Zároveň zahrnuje silný potenciál pro skutečně přínosnou konstruktivní kritiku, neboť s kolektivním přístupem se objevuje snaha „pomoci společné věci“ v tom nejlepším slova smyslu. Kritika jednoho přístupu je tak společným hledáním o přístup lepší, nikoli pouhým vymezením se. Zároveň tím workshop funguje jako networkingová síť, která může umožnit pokračování společného budování a objevování skrze vzniklá individuální propojení. Projekt tak nemusí být „jednorázovou záležitostí“ a ač se jedná o roční běh, jeho inspirativní a propojující vliv může sahat dle mého názoru roky do budoucnosti.”
Rozvíjené dovednosti umožňují účastnictvu inovativně přistupovat ke kreativnímu vzdělávání sekundárních recipientů: především dětí a dospívajících, ale i studujících a ke kulturnímu publiku. Průběžná interní evaluace dokládá, že Škola imaginace představuje pro účastnictvo důležitý formativní prostor, který podporuje jejich profesionální rozvoj a dovednost pracovat se skupinou, a zároveň má vliv na well-being v oblasti kreativního vzdělávání.
* * *
Pokud máte více dotazů, ozvěte se nám na: institutuzkosti@gmail.com
Projekt vzniká za finanční podpory a spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR.