KVÍŘENÍ V LAVICI
“KVÍŘENÍ V LAVICI není výzkum, je to okénko, vhled do příběhů queer a trans dospívajících na našich českých školách.” autorka podcastu, Tereza Marková
Autorka podcastu Tereza Marková dává hlas queer studujícím a umožňuje jim mluvit o tom, jaké je pro ně fungovat v instituci, jako je škola — jaké jsou jejich zkušenosti s útlakem a omezenímy nebo naopak s příkladným přístupem, a kde vidí potenciál pro změnu? Čtyřdílný podcast KVÍŘENÍ V LAVICI tak funguje především jako podpora vyučujících na základních a středních školách.
Děkujeme všem zúčastněným, kteří s Terezou a posluchači*kami Kvíření v lavici sdíleli*y své zkušenosti.
Podcast vycháyí jednou za 14 dní na podcastových platformách, jako jsou Mixcloud, Soundcloud a Apple Podcasts.
Podcast je součástí projektu KVÍŘENÍ. NEKONEČNÝ POČET POTENCIÁLNÍCH PŘIROZENOSTÍ, série přednášek, diskusí a workshopů vznikajících ve spolupráci s osobnostmi z oblasti aktivismu, exaktních věd a výtvarného umění, které se zaměřují na hledání nových podob evolučních procesů, ekologických interakcí a politik z perspektivy queer a feministické teorie a mezioborovosti.
Tereza Marková je queer psycholožka, psí máma a nadšená hráčka Dungeons and Dragons. Ve volném čase se mimo jiné věnuje také práci s queer a trans dospívajícími a podílela se na výzkumech zaměřených na LGBTQ tématiku a studující v českých školách. Tereza je absolventkou bakalářského studijního programu Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku a navazujícího magisterského programu Psychologie. LGBTQ tématice se věnovala ve své bakalářské i diplomové práci. V současnosti pracuje jako psycholožka ve zdravotnictví a koordinuje volnočasový program Teenspace pro queer a trans dospívající.
Zvukový design je dílem hudební skladatelky a zvukové umělkyně Natálie Plevákové. Ve své tvorbě zkoumá kompoziční strategie v postdigitální situaci a věnuje se divadelní, AV tvorbě, zvukovému designu, ale též vytváření zvukových instalací. Působila také jako pedagožka na střední škole.
Podcast přinášíme společně s Futuropolis: Škola imaginace.
Detail epizod
Epizoda 1: Školní prostředí
V prvním díle se podíváme přímo do školních lavic abychom zjistili*y, jak podpůrné je české školní prostředí vůči LGBTQIA+ osobám.
Škola je pro mnohé dospívající prostředím, kde tráví většinu svého běžného, každodenního života. Škola může být místem, kde se mladí lidé poprvé setkají s diskriminací, předsudky nebo šikanou, jako místem, které je v období dospívání a hledání sama sebe může podpořit. Je tedy důležité, jak školní prostředí působí na zdraví a duševní pohodu studujících, a jak pracuje se stigmatem namířeným vůči LGBTQ osobám. Jaké podpory se tedy dostává českým LGBTQ studujícím?
Epizoda 2: Coming out ve škole
V minulém díle jsme odkryli*y dojmy queer a trans dospívajících ohledně otevřenosti školního prostředí v Čechách. V této epizodě se budeme společne s Terezou Markovou a jejími respondety*kami věnovat tématu coming outu v takovém prostředí a tomu, jak mohou být podpůrní dospělí ve školství, ale i jejich vrstevnictvo, LGBTQIA+ studujícím oporou.
Epizoda 3: Podpora studujících
Minulou epizodu jsme zakončili*y tím, jak je ve škole pro LGBTQIA+ studující důležitá podpora. V této epizodě se dozvíte, co konkrétně mohou dalšího školy a pracující ve školách udělat pro to, aby byly bezpečnějším prostředím pro queer studující.
TRIGGER WARNING!!! Dotkneme se tématu šikany.
Epizoda 4: Co změnit?
Poslední epizodu podcastu uzavřeme pohledem do budoucna – představíme přání a změny, které by si do škol přáli*y zavést samotní studující.
Vizuál (c) Marie Lukáčová
Podcast je součástí dlouhodobé série projektu KVÍŘENÍ, který je realizován s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, Magistrátu hl. města Prahy a Státního fondu kultury ČR.
V prvním díle se podíváme přímo do školních lavic abychom zjistili*y, jak podpůrné je české školní prostředí vůči LGBTQIA+ osobám. Škola je pro mnohé dospívající prostředím, kde tráví většinu svého běžného, každodenního života. Škola může být místem, kde se mladí lidé poprvé setkají s diskriminací, předsudky nebo šikanou, jako místem, které je v období dospívání a hledání sama sebe může podpořit. Je tedy důležité, jak školní prostředí působí na zdraví a duševní pohodu studujících, a jak pracuje se stigmatem namířeným vůči LGBTQ osobám. Jaké podpory se tedy dostává českým LGBTQ studujícím? Děkujeme všem zúčastněným, kteří s Terezou a posluchači*kami Kvíření v lavici sdíleli*y své zkušenosti.
V minulém díle jsme odkryli*y dojmy queer a trans dospívajících ohledně otevřenosti školního prostředí v Čechách. V této epizodě se budeme společne s Terezou Markovou a jejími respondety*kami věnovat tématu coming outu v takovém prostředí a tomu, jak mohou být podpůrní dospělí ve školství, ale i jejich vrstevnictvo, LGBTQIA+ studujícím oporou. Děkujeme všem zúčastněným, kteří*ré s Terezou s posluchači*kami sdíleli*y své zkušenosti.
Minulou epizodu jsme zakončili*y tím, jak je ve škole pro LGBTQIA+ studující důležitá podpora. V této epizodě se dozvíte, co konkrétně mohou dalšího školy a pracující ve školách udělat pro to, aby byly bezpečnějším prostředím pro queer studující. TRIGGER WARNING!!! Dotkneme se tématu šikany. Děkujeme všem zúčastněným, kteří s Terezou a posluchači*kami Kvíření v lavici sdíleli*y své zkušenosti.
Poslední epizodu podcastu uzavřeme pohledem do budoucna – představíme přání a změny, které by si do škol přáli*y zavést samotní studující. Děkujeme všem zúčastněným, kteří s Terezou a posluchači*kami Kvíření v lavici sdíleli*y své zkušenosti.