Vzdoruj jako les: Lesní kino
Lesní kino ve spolupráci s londýnskou Serpentine Gallery a projektem General Ecology
Lesní a luční pozemek mezi obcemi Hnátnice a Písečná, Orlické hory
Program lesního kina vznikl ve spolupráci s londýnskou Serpentine Gallery a jejím projektem General Ecology, který skrze filmové projekce, konference, performance a podcasty zkoumá otázky změn životního prostředí, mezidruhové komunikace a možnosti rozšířeného humanismu. Filmy vybírali Tereza Porybná, Lucia Pietroiusti a Kostas Stasinopoulos. Součástí programu je také Magino Village: A Tale japonského dokumentaristy a aktivisty Šinsuke Ogawy, který pro program lesního kina vybral Nicola Marzano, kurátor filmového programu Institute of Contemporary Art v Londýně.
The Future Was Desert, I, II
Sophia Al-Maria, 2016, 5’17
„Poušťe v sobě mají jistou magii, neboť již vyčerpaly své vlastní budoucnosti a jsou tudíž osvobozené od času“. J.G. Ballard
Sophia Al Maria vysílá své virtuální alter ego na pouť napříč namibijskou pouští, Ománem a Austrálií. V dystopických snových scenériích působí minulost i budoucnost jako nahodilé časové reference v komplexním geopolitickém teritoriu, v němž se odehrává příběh bohatství, závislosti na fosilních palivech a environmentální zkázy.
Sophia Al-Maria je katarsko-americká umělkyně, autorka a režisérka. Žije a pracuje v Londýně.
The Mermaids, or Aiden in Wonderland
Karabing Film Collective, 2018, 27‘
Trailer
V nepříliš vzdálené budoucnosti Evropané ztrácejí schopnost přežít v otevřené krajině zamořené kapitalismem. Aboridžinci se však zdají být odolnější. Malý Aiden je proto v dětství odejmut z péče rodičů a podroben lékařským experimentům, které mají „zachránit bílou rasu“. Jako mladý muž je propuštěn a vrací se domů. Při cestě s otcem a bratrem jej konfrontují vize minulosti a budoucnosti.
Karabing Film Collective je australský domorodý mediální kolektiv, který využívá filmovou tvorbu jako formu aktivismu a sebe-organizace. Skrze své filmy poukazují na nerovné podmínky domorodých obyvatel Austrálie a uchovávají vztah k půdě a svým předkům.
Taxonomy Transplated
Peter Nadin a Aimée Toledano, 2012, 11’39
„Rostliny jsou zakořeněné v zemi; naše znalosti o rostlinách jsou zakořeněny v jazyku“.
Peter Nadin
Filmová esej zabývající se otázkou subjektivity jazyka a způsoby klasifikace byla inspirovaná rostlinami, zvířaty, plody, krajinou a činnostmi na farmě Old Field Farm ve státě New York. Umělec Peter Nadin ji založil v roce 1989 a od té doby se jeho umělecká praxe stále intenzivněji prolíná s každodenními povinnostmi farmáře.
Aiméé Toledano je umělkyně a dokumentaristka působící v New Orleans.
Peter Nadin je americký umělec, esejista a farmář.
Trapped in a Dream of the Other
Revital Cohen & Tuur Van Balen, 2017, 27‘
“If you’re trapped in the dream of the Other, you’re fucked.” Gilles Deleuze
Kamera se pohybuje napříč otevřeným koltanovým dolem ve východní části Demokratické republiky Kongo. V různých částech dolu je umístěna speciální pyrotechnika z provincie Liujiang, střediska čínského pyrotechnického průmyslu, a na základě textových zpráv z uměleckého studia v Londýně postupně vybuchuje a zaplavuje důl barevným kouřem, který odráží existující směnu nerostů za střelný prach. V pozadí zůstává mlhavé nebe a zelené kopce sahající široko za obzor, reálný i virtuální, prázdný i plný. Koltan je nerost používaný téměř ve všech elektronických spotřebičích a jeho vzácnost je zdrojem dlouhotrvajícího konfliktu v regionu. Jedním z největších odběratelů tohoto nerostu je Čína.
Revital Cohen a Tuur Van Balen pracují napříč médii objektu, instalace a videa, skrze něž odkrývají výrobní proces jako kulturní, osobní a politickou praxi. Žijí a tvoří v Londýně.
Linnaeus and Terminate Seed
Pedro Neves Marques, 2017, 15’
Video
Je možné najít jasnou linii spojující moderní botaniku se současnou trans-genetikou? Pedro Neves Marques vrství botanické kresby evropských naturalistů z Jižní Ameriky a Jihovýchodní Asie, zpodobení rostlinných genomů, smlouvy a dokumentaci OSN o geneticky upravených semenech a navrch moderní vyobrazení reprodukčních systémů květin a lidí. Hledání spojitostí pokračuje srovnáním sexuální imaginace botaniků jako byl Carl Linné se současnými post-přírodními podmínkami, které dominují současným způsobům klasifikace životních forem.
Pedro Neves Marques je portugalský filmový režisér, výtvarník a spisovatel žijící v New Yorku. Spojující linku jeho tvorby je zájem o kolonialismus a ekologii, biologii a technologii, politiku, sexualitu.
Magino Village: A Tale
Šinsuke Ogawa, 1986, 222‘
Kolektiv Shenzuka Ogawy natáčel více než dvě desetiletí rostoucí rozkol mezi tradičními japonským venkovským zemědělstvím a státem řízenou modernizací produkce. Ogawa i jeho kolegové byli přitom vždy zapojení do samotného pěstování, protestů a každodennosti lidí, jejichž život zaznamenávali. Snímek Magino Village: A Tale vznikal téměř deset let poté, co se kolektiv přestěhoval do vesnice Magino. Je dokumentem i mytologickou fikcí, která spojuje historii vesnice, čas bohů a trvání elementů, od nichž se odvíjí život – rýže, země, voda, slunce.
Japonský dokumentarista Šinsuke Ogawa (1936–1992) vytvořil během čtvrtstoletí dvacet filmů. Radikálním politickým přístupem, empatickou účastí na osudech postav a stylem zúčastněného pozorování ovlivnil řadu dalších japonských i asijských dokumentaristů a patří mezi nejuznávanější postavy japonského poválečného dokumentu.
LES – společenství pro pěstování, teorii a umění
Lesní a luční pozemek mezi obcemi Hnátnice a Písečná, Orlické hory